STÍHACÍ LETOUNY

26. června 2006 v 21:38 |  LETOUNY LUFTWAFFE
PO ROCE 1935 KDY BYL OZNÁMEN VZNIK LUFTWAFFE SE ZAČALI PROJEKTOVAT NOVÉ DOKONALEJŠÍ TYPY LETADEL.
STÍHACI LETOUNY:
BF-109
BF-109-
Byl vyráběn do konce války a celkem bylo postaveno kolem 33 000 exemplářů. Tento stroj zaujímá čestné místo v historii rozvoje letecké techniky, neboť byl jedním z prvních celokovových jednomístných dolnoplošných stíhacích letounů a stal se inspirací pro řadu dalších konstrukcí své doby.

Vývoj

V roce 1934 firmy Arado, Focke-Wulfa Heinkel obdržely požadavky na vývoj stíhačky, která by nahradila dvouplošník Heinkel He 51, požadavek byl předán i tehdejší firměBayerische-Flugzeugwerke, kde pracoval i Willi Messerschmitta na konci léta začal vývoj letounu Bf 109a, který vycházel z typu Bf 108. Šlo o jednomístní dolnoplošník se zatahovacím podvozkem a zakrytou kabinou.
První prototyp, označený jako Bf 109 V-1, vzlétl v září roku1935. Tehdy ještě nebyl k dispozici motor Junkers-Jumo 210a tak byl stroj poháněn britským motorem Rolls-Royce Kestrel .Letoun byl zprvu neoblíbený - konstrukce trpěla velkým zatížením a stroj měl i těsný kokpit. Po řadě zkoušek byl však roku 1936 vybrán jako hlavní stíhačka pro Luftwaffe.
V roce1937 byla zahájena výroba typů Bf-109 B-1 s motorem Jumo 210Da o výkonu 500kW a výzbrojí dvoukulometůráže 7,9mm, byl montován i kulomet střílející v ose vrtule, avšak kvůli přehřívání nebyl později instalován. Následovala verze Bf 109 B-2 se stavitelnou vrtulí, část strojů byla poslána do Španělska, v Německu nahrazovaly zastaralé dvouplošníky. Verze Bf 109 C-1 měla další dva kulomety, nepočetná verze Bf 109 C-2 měla kulometů pět. Letouny se ukázaly být úspěšné a během španělská občanské války sestřelili přes 300 letounů při vlástní ztrátě asi 30 letadel.
U verze Bf 109 D se počítalo se zástavbou motorů Daimler-Benz DB 600, bylo postaveno několik prototypů, avšak série Bf 109 D-1 byla vybavena motorem Jumo 210Da a tak se od předchozích verzí příliš neliší.
FOCKE-WULF FW 190
První prototyp Fw 190 vzlétl v červnu 1939 a po intenzivním vývoji, soustředěném na použití motorů BMW 139 nebo BMW 801 a délku křídel, byla zahájena výroba s BMW 801 a delším křídlem. Tato výroba zahrnovala 40 předsériových Fw 190A-0 a následně 100 stíhaček Fw 190A-1, které byly zařazeny do výzbroje na podzim roku 1941. V dalším období bylo postaveno 426 kusů Fw 190A-2 s větším rozpětím a těžší výzbrojí, 894 kusů Fw 190A-3 s odlišnou výzbrojí a 894 kusů Fw 190A-4 se vstřikem metanolu a vody.
Z posledně jmenované verze A-4 byla odvozena verze A-5, která měla motor posunutý o 150mm vpřed. Tím se těžiště letounu vrátilo zpět na své původní místo, kde se nacházelo ještě před zástavbou další výstroje do zadní části trupu. Strojů typu A-5 bylo postaveno celkem postaveno 723 kusů a po ukončení jeho výroby se začal stavět jeho následník Fw 190A-6. Ten se od starší verze lišil především odlehčenou konstrukcí křídel, do kterých byly zasazeny čtyři 20mm kanóny. Všestrannost tohoto letounu také umožnila řadu různých variant a tak stodevadesátka sloužila nejen jako stíhací letoun, ale také jako stíhací bombardér, cvičný a průzkumný letoun či jako ničitel bombardérů s 30mm kanónem
Po těchto verzích následovala ještě 80ti kusová série Fw 190A-7 a A-8, které se vyrobilo 1334 strojů. Ty se lišily především systémem vstřikování oxidu dusného a větší zásobou paliva díky přidání malé nádrže v zadní části trupu. Poslední verzí Fw 190 byla F. Ta byla vrcholem celé řady a vyznačovala se především vylepšeným překrytem kabiny, překonstruovaným křídlem a některé stroje byly poháněny motory BMW 801TS/TH s přeplňováním turbodmychadlem.
Focke-Wulf Fw 190 se stal velmi výkoným letounem luftwaffe,který se používal po celou válku.
ME-262 SCHWALBE-PROUDOVÝ LETOUN
"Je to Messerschmitt 262. Nádherný pták - trojúhelníkovitý trup jako žraločí hlava, malá šípová křídla, dva protáhlé proudové motory... Vypálím první salvu. Netrefil jsem ho. Provedu opravu a pálím znovu, rychle, protože získává náskok. Tentokrát zahlédnu dva výbuchy na trupu, třetí na křídle... Exploze na pravé turbíně, začíná okamžitě chrlit obrovské chocholy černého dýmu. Me-262 letí dál na jeden motor. Za několik minut začíná hřát můj motor. S lítostí opouštím ušlou kořist a zaklínám se, že sedřu kůži z těla tomu hlupákovi, který nedávno napsal v technickém bulletinu ministerstva letectví, že Messerschmitt 262 není s to letět jen na jeden motor."
Stěží bychom našli lepší charakteristiku pro asi vůbec nejlepší stíhačku druhé světové války, než jakou po návratu z bojového letu napsal do svého deníku jeden z nejlepších spojeneckých stíhačů války, Francouz Pierre Clostermann. Známé české přísloví o jedné vlaštovce, která jaro nedělá, ovšem platilo i pro jednu konkrétní "vlaštovku". Stíhačku, stíhací bombardér nebo noční stíhačku Messerschmitt 262 Schwalbe (česky "vlaštovka"), který na sklonku války neměl na evropském nebi vážného konkurenta. Přes zcela výjimečné parametry tohoto stroje i přes schopnosti některých německých es, které "dvěstědvaašedesátku" od roku 1944 pilotovaly, Messerschmitt 262 nedokázal zvrátit poměr sil mezi nacistickou Luftwaffe a anglo-americkým letectvem a už vůbec neměl šanci odvrátit porážku Třetí říše.
Projekt Me-262 se na stole objevil už v roce 1938, když byl slavnému konstruktérovi Willymu Messerschmittovi zadán úkol vyvinout novou stíhačku poháněnou dvěma proudovými motory (turbínami) zavěšenými pod křídly. Zatímco trup nového, převratného stroje byl připraven k letu už v roce 1941, vývoj proudových motorů (BMW P.3302) koncernem Bayerische Motorwerke se oproti plánu hodně zpozdil. Němečtí konstruktéři proto přistoupili k provizorní variantě a namontovali do přední části nového prototypu obyčejný pístový motor JUMO 210. Už první testy s tímto nedostatečným pohonem (vůbec první let proběhl 4. dubna 1941) ukázaly dobrou ovladatelnost nového Messerschmittu. V okamžiku, kdy byly nové proudové motory konečně připraveny, sáhli němečtí konstruktéři k netradičnímu, konzervativnímu řešení a kromě obou proudových jednotek ponechali v trupu také pístový motor jako záložní jednotku. Toto prozíravé rozhodnutí se mělo bohatě vyplatit, protože nové, nesmírně poruchové turbíny bez pomoci pístového motoru neumožňovaly Schwalbe ve zkušební fázi odlepit se od ranveje.
Tak jako v několika dalších stěžejních případech, i do projektu Messerschmittu 262 zasáhl svým diletantským rozhodnutím Adolf Hitler. "Z jeho rychlosti až 800 kilometrů v hodině vyplývalo, že by byl (Me-262) schopen předčít všechna nepřátelská letadla. Jenže když letecký konstruktér Willy Messerschmitt Hitlerovi prozradil neúměrně vysokou spotřebu paliva, vedlo to v září roku 1943 k přesměrování priorit ve výrobě. Uplynuly celé tři měsíce, než bylo toto rozhodnutí znovu změněno" (in Kershaw I.: Hitler, 1936-1945 NEMESIS, str. 559).
Z pohledu Luftwaffe měl ovšem daleko katastrofálnější následky druhý Hitlerův krok, který se týkal "Schwalbe". Těsně před prvním operačním nasazením Messerschmittu 262 (nakonec s motory Junkers Jumo 004) se začaly na nejvyšší úrovni vést diskuse o tom, jaké má být vlastně poslání nového letounu, do kterého německý diktátor vkládal tak velké naděje. Techničtí konstruktéři Luftwaffe vůbec nepřipouštěli variantu, že by Me-262 mohl být něčím jiným než stíhačkou. Hitler se ovšem (možná jen kvůli nedorozumění při rozhovoru s konstruktérem Messerschmittem) upnul k představě, že proudový letoun bude možné používat jako bombardér k útokům na Velkou Británii. Führer žil v domnění, že stroj sehraje rozhodující roli při odražení invaze, neboť bude rozsévat zkázu na plážích, až se budou vyloďovat spojenecká vojska. Anglický historik Ian Kershaw uvádí, že skutečný přínos Me-262 nechápal ani Hermann Göring, "který byl ve svých očekáváních stejně mimo realitu, jako jeho Vůdce" (in Kershaw I.: Hitler, 1936-1945 NEMESIS, str. 571).
"Nyní, 23. května 1944, zaslechl na poradě o letecké výrobě na Berghofu s Göringem, Saurem a Milchem zmínku o Messerschmittu ME-262 Schwalbe jako stíhačce. Vložil se do hovoru. Pravil, že přece vycházel z toho, že se toto letadlo konstruuje jako bombardér. Vyšlo najevo, že jeho pokynů z podzimu prostě nikdo nedbal, protože je nebylo možné uskutečnit. Hitler se rozzuřil a nařídil, aby byl Messerschmitt Me-262 Schwalbe navzdory všem technickým námitkám, jež vznášeli přítomní odborníci, vyráběn výlučně jako bombardér. Göring neztrácel čas a ihned tento diktát přetlumočil konstruktérům Luftwaffe. Musel však Hitlerovi sdělit, že zásadní přepracování konstrukčních plánů, jichž je pro tento letoun zapotřebí, pozdrží výrobu o pět měsíců" (in tamtéž).
K prvnímu pravidelnějšímu bojovému nasazení "vlaštovky" tak došlo až v říjnu 1944 v rámci tzv. "Kommanda Nowotny" vedeného skvělým stíhačem Walterem Nowotnym, rodákem z Gmündu na česko-rakouské hranici. Už tato jednotka i přes enormní ztráty způsobené hlavně velkou poruchovostí prvních strojů stíhací verze Me-262 A-1a zaznamenala výrazné úspěchy, na které navázala i stíhací eskadra JG 7. Zdaleka nejslavnější jednotkou, která Me-262 disponovala, ovšem byla na samém konci války Jagdverband (JV) 44. Tu zformoval Adolf Galland poté, co byl zbaven funkce vrchního inspektora stíhacích pilotů. Pod Gallandovým velení si na proudových stíhačkách připisovala jedny z posledních sestřelů války taková německá esa jako Gerhard Barkhorn (celkem 301 sestřelů), Heinz "Pritzl" Bär (220 sestřelů) nebo kupříkladu Walter Krupinski (197 vzdušných vítězství).
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Miloš Miloš | E-mail | 3. května 2007 v 12:08 | Reagovat

Mazácký

2 ok ok | E-mail | 11. října 2007 v 19:22 | Reagovat

fakt husta stranka ale nechtel bys tam dat aj neco vyzbroji ostatnich armad

3 spitfire spitfire | 23. prosince 2007 v 11:11 | Reagovat

nemusíš

4 pink panther pink panther | 23. prosince 2007 v 11:13 | Reagovat

s které knížky si to opsal......

ale ten mezek je husty........................................

5 mire mire | E-mail | 5. února 2008 v 22:35 | Reagovat

hezky popsané je fakt že ne moc detailně ale je to hezké jinak chci upozornit na několik zajmavych věcy jako je nazi for ufo technologie atd,... http://www.youtube.com/watch?v=PUJVl4FrRTM&mode=related&search=  takže je tam pár obrázku musí te to tam hold project a hledat : )

6 Pips Pips | 15. srpna 2009 v 5:41 | Reagovat

Napiš ještě něco o Fw-190D-9.

7 jack jack | 27. listopadu 2009 v 11:01 | Reagovat

je to zkopirovane !!!! UBOZAKU !!! kopirovat z jinych vebu !!!!
http://www.rozhlas.cz/wwii/technika_nemecko/_zprava/162943

8 Igor Zapletal Igor Zapletal | E-mail | 25. července 2012 v 11:22 | Reagovat

Jenom umanutost  Hitlera který zastavil výrobu 262 a nařídil její přepracování na bombardér výrazně přispělo k zániku 3 říše. A porážku Německa.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama